Raksti

Kas ir Omega-3 ?

Kas ir Omega-3 ?

Omega-3 ir polinepiesātināto taukskābju (PUFA) klase. Ir zināms, ka PUFA kopumā veicina sirds un asinsvadu sistēmas veselību. Ir trīs galvenie omega-3 veidi: alfa-linolēnskābe (ALA), eicosapentoēnskābe (EPA) un dokosaheksoēnskābe (DHA).

Omega-3 ir nozīmīga loma organismā kā fosfolipīdu sastāvdaļām, kas veido šūnu membrānu struktūras. Īpaši augsts DHA līmenis ir acu tīklenē, smadzenēs un spermā. Papildus to strukturālajai lomai šūnu membrānās, omega-3 (kopā ar omega-6) nodrošina enerģiju organismam, un tās izmanto eikozanoīdu sintēzei. Eikozanoīdi ir tādas molekulas, kuru ķīmiskā struktūra ir līdzīga taukskābēm, no kurām tie iegūti; tām ir plašas funkcijas sirds un asinsvadu, plaušu, imūnsistēmas un endokrīnās sistēmās.

ALA ir sastopama augos un to eļļās – saulespuķu, kokvilnas, sojas, kaņepju, linu, ķirbju sēklu, vīnogu kauliņu, melno ķimeņu, sinepju, rīcineļļās. Mūsu organismā tā netiek sintezēta pati,tāpēc tā ir svarīga neaizstājamā taukskābe (agrāk tika uzskatīts kā vitamīns F) un, līdzīgi kā ar mikroelementiem, ir jāuzņem ar pārtiku. ALA organisms var pārvērst par EPA un DHA, tomēr ir zinātniski pierādīts, ka pie noteiktiem fizioloģiskiem stāvokļiem šis process nenodrošina pilnvērtīgu un sabalansētu EPA un DHA daudzumu mūsu organismā. Ziņotais lielums ir mazāks par 15% sintezētā EPA un DHA.

DHA un EPA ir zivju un krila eļļas sastāvā, tomēr sākotnēji tās sintezē mikroaļģēs. Tālāk fitoplanktons barojas ar mikroaļģēm, bet zivis barojas ar fitoplanktonu un uzkrāj taukskābes savos taukaudos.

Kopumā jūras veltes ir labs uztura avots, kā papildus uzņemt EPA un DHA. Augsts omega-3 daudzums ir lasī, tuncī, sardīnēs, anšovos un makrelēs. Dietologi iesaka nedēļā patērēt 2 –3 porcijas taukzivju, lai sasniegtu 350 mg EPA un 250 mg DHS dienā.

Mūsdienās uzskata, ka tieši uztura bagātinātājiem ir svarīgākā un efektīvākā loma omega-3 taukskābju balansa nodrošināšanai cilvēka organismā. Tas, kas ir uz iepakojuma rakstīts, jums ir jāievēro, jo pareizs EPA un DHA daudzums un to attiecība ir ne mazāk svarīga. Ir zinātniski pierādīts, ka tieši 250 mg EPA un 350 mg DHA dienā visefektīvāk nodrošina mūsu organismu ar šo omega-3 vissvarīgāko taukskābju pārstāvēm.

Kāds ir ieguvums no omega-3?

· Ir pierādīts, ka omega-3 piedalās normāla asinsspiediena regulācijā.

· Samazina triglicerīdu līmeni asinīs.

· Samazina zema blīvuma holesterīnu asinīs.

· Palēnina asinsvadu aterosklerozes attīstību.

· Piemīt antiaritmiska darbība.

· Samazina infarkta un insulta attīstības risku.

Grūtniecības laikā EPA un DHA iesaistās mazuļa acu tīklenes un smadzeņu pareizā attīstībā, samazina priekšlaicīgu dzemdību risku un palielina mazuļa svara optimālu iznākumu. Interesanti, ka mazuļu acu tīklene pilnībā attīstās līdz to dzimšanai, savukārt bērna smadzenes attīstās vēl turpmākos divus gadus pēc to dzimšanas. Mazuļiem, kuru uzturs ir bijis ar pietiekamu EPA un DHS, būs labāk attīstītas valodas un motoras funkcijas, kognitīvās un sociālās spējas.

Pētnieki pauduši hipotēzi, ka lielāka omega-3 uzņemšana no pārtikas vai uztura bagātinātājiem var samazināt vēža risku to pretiekaisuma iedarbības un šūnu augšanas faktoru inhibēšanas dēļ.

Vairāku novērošanas pētījumu pierādījumi liecina, ka lielākas omega-3 devas ir saistītas ar mazāku krūts vēža risku.

Ierobežoti novērojumu dati liecina, ka lielāks zivju un omega-3 patēriņš ir saistīts ar samazinātu kolorektālā vēža risku.

Citu novērojumu pētījumu rezultāti, kas iegūti, izmantojot datus par uzņemšanu ar uzturu, liecina, ka lielāka zivju un/vai omega-3 uzņemšana samazina prostatas vēža risku. Gan zivju, gan omega-3 lietošana tika saistīta ar mazāku letāla prostatas vēža iznākumu.

Ir pierādījumi, kas liecina, ka EPA un DHA uzņemšana ar uzturu var aizsargāt no endometrija vēža attīstības.

Cilvēkiem ar viegliem kognitīviem traucējumiem omega-3 var uzlabot dažus kognitīvās funkcijas aspektus, tostarp uzmanību, apstrādes ātrumu un tūlītēju atsaukšanos.

Ņemot vērā DHA kā strukturālā lipīda klātbūtni acu tīklenes šūnu membrānās un no EPA veidoto eikosanoīdu labvēlīgo ietekmi uz tīklenes iekaisumu, neovaskularizāciju un šūnu izdzīvošanu, pētnieki ir norādījuši, ka omega-3 ir citoprotekcijas iedarbība tīklenē, kas var palīdzēt novērst vecuma makulārās distrofijas attīstību (VMD) vai progresēšanu.

Pētnieki izteikuši pamatotas cerības, ka omega 3 – īpaši EPA un DHA – varētu samazināt sausās acs slimības risku un mazināt tās simptomus pretiekaisuma aktivitātes dēļ. Daudzi pacienti lieto omega-3 uztura bagātinātājus kā papildterapiju mākslīgām asarām un citām zālēm.

Omega-3 blakusparādības

Biežāk ziņotās omega-3 uztura bagātinātāju blakusparādības parasti ir vieglas. Tās ir nepatīkama garša, slikta elpa, grēmas, slikta dūša, diskomforta sajūta kuņģa un zarnu traktā, caureja, galvassāpes un smaržīgi sviedri, turklāt lielākoties tās ir īslaicīgas un pārejošas.

Atceries! Uztura bagātinātāji neaizstāj pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu.

Jānis Stašulis, Mēness aptieka, farmaceits